Starptautisko sauszemes kravu pārvadājumu nozare ir viena no tām, kura vissmagāk izjūt saspringtās ģeopolitiskās situācijas sekas – gan Krievijas noteiktais embargo Eiropas Savienības pārtikas precēm, gan rubļa vērtības kritums. Kā atzīst paši pārvadātāji, pēdējā gada laikā pārvadājumu īpatsvars uz Krieviju un no Krievijas ir stipri sarucis. Īpaši tas attiecas uz tiem pārvadātājiem, kuru specifika ir pārtikas preces un augļi un dārzeņi. Kritums vērojams arī Ukrainas tirgū. Tajā pašā laikā, visi nopietnie nozares spēlētāji jau sen ir savus tirgus diversificējuši, tādēļ kritums Krievijas un Ukrainas tirgos, lai arī ir nepatīkams, nav liktenīgs.

Latvijas kravu pārvadājumu nozares raksturīga iezīme ir lielais eksporta pakalpojumu īpatsvars. Proti, to klienti ir ne tikai no Latvijas, bet arī citām Eiropas Savienības (ES) valstīm, īpaši Skandināvijas. Mūsu uzņēmumu konkurences priekšrocības ir augsta pakalpojuma kvalitāte par pieņemamu cenu.
Kravu pārvadātājs Sonora katru gadu kāpinājis savu apgrozījumu un 2015. gads nebija izņēmums. Kā stāsta uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Jānis Mozga, kritums Krievijas un NVS tirgū ir bijis, bet uzņēmumam to izdevies kompensēt ar citu valstu tirgiem, kā arī dzelzceļa un jūras pārvadājumiem. Latvijas klientu īpatsvars uzņēmumam ir apmēram 40%, un to kravas pārsvarā tiek transportētas uz Skandināviju, Vāciju un Franciju. Kā uzsver J. Mozga, Latvijas pārvadātāju galvenais trumpis ir augsta kvalitāte un iespēja sniegt pilnu loģistikas pakalpojumu spektru – sākot no stividoru un muitas pakalpojumiem līdz konsultācijām kravu iepakošanā un nostiprināšanā, tādējādi samazinot vienību skaitu un attiecīgi izmaksas, , -. “Latvijas tirgū konkurence ir ļoti sīva, tādēļ ir vērojamas dempingošanas tendences, atsevišķas kompānijas ar to nodarbojas ļoti aktīvi. Tajā pašā laikā uzskatu, ka tirgū vēl ir brīvas vietas, un kompānijas vēl aktīvāk var apgūt citus loģistikas pakalpojumu tirgus, piemēram, Skandināvijas valstis

Runājot par nozares galvenajām problēmām, līdztekus dempingošanai, Latvijas uzņēmēji min nepieciešamību licencēt ekspeditorus – kravu pārvadātājus. Tas izslēgtu situāciju, kad kāds uzņēmums, lai piesaistītu klientus, piedāvā pakalpojumus par neadekvāti zemām cenām, pēc tam bankrotē un atkal dibina jaunu uzņēmumu. “Manuprāt, viens no galvenajiem nozares uzdevumiem ir ieviest starptautisko kravu pārvadātāju – ekspeditoru – licencēšanu un sertificēšanu, tādejādi paaugstinot kvalitātes standartus nozarē” uzsver J. Mozga. Tam, ka šāda licencēšana būtu lietderīga, piekrīt arī citi loģistikas pārvadātāji.

Avots: Rūta Kesnere, laikraksts “Diena”, 08.02.2016

uzņēmēji min nepieciešamību licencēt ekspeditorus – kravu pārvadātājus